Tisztelt Rossmann Vezetőség és Marketing csapat!
A YouTube-on botlottam bele a Hotel Rossmann című reklámjukba, ami mellett nem tudok elmenni szó nélkül.
Sajnos nem találtam meg a filmet linkelhető formában az interneten, ezért készítettem belőle egy képes vázlatot. (Megjegyzés: van a reklámnak egy teljesen korrekt verziója, ami megtalálható a neten. Werk film itt.)
Mi a probléma a fenti reklámmal?
Röviden arról szól a film, hogy egy szobainas visz a hotel vendégeinek friss köntösökett, törölközőket. Megérkezik a 49-es szobához, ahol látja, amint lányok párnacsatáznak. Úgy dönt, csatlakozik hozzájuk.
A problémák: Úgy megy be az inas, hogy a lányok be sem hívták magukhoz, nem is kérdezi meg. Ráadásul szétnéz a folyosón, hogy látja-e valaki őt, ami gyanússá teszi az eseményeket. Sőt cinkosan ránk (a kamerába) kacsint a nyakkendőjét igazítva, arra utalva, hogy neki ott bent bizony jó lesz. A kamerába nézéssel a nézőket is cinkosává teszi. Erős szexuális utalásokat sugall a viselkedése. A lányokon nincs smink, se frizura, se kihívó nőcis ruha. Természetesen, ha csinosan és nőiesen néznének ki, akkor sem lenne joga engedély nélkül bemennie a férfinak. Mezítláb párnacsatáznak (nulla szexuális töltettel!), azaz naivan játszanak. Egyikük gyerekes vigyorral veszi át a törölközőket, ami utalhat a korukra is, tehát fiatal, védtelen lányok vagy azt is jelentheti, hogy készítők a férfi nemnél sokkal gyengébbnek ábrázolták a női nemet. Nem egyenlőek az erőviszonyok megjelenítése. A lányok részéről SEMMI féle szexuális utalás, meghívás nem történik a férfi felé! Ő mégis úgy dönt, hogy bemegy vágyaival.
Kéretlen szexuális közeledés történik a videóban, amit a készítők jó poénként próbálnak eladni.
Tisztelt Vezetőség!
Amikor egy ilyen reklámot látok, a saját lányom jut eszembe. Nem szeretném, ha az ő szobájába surranna be egy hívatlan férfi vendég. Szerintem egyikünk elképzelése sem ilyen gyermekeink jövőjéről.
Fő problémám az, hogy a reklám normálisnak ad el egy nem normális viselkedésmódot.
Egy évvel a kölni szexuális zaklatások után Önök a kéretlen szexuális közeledést népszerűsítik. De nem kell Kölnig mennünk. A kéretlen szexuális közeledés a magyar nők jelentős részének hétköznapi élménye. A magyar nők 42%-a tapasztalt 15 éves kora óta valamilyen formájú szexuális zaklatást (2012. Fundamental Rights Agency).
A reklámok hatással vannak a társadalom tagjainak viselkedésére és gondolkodásmódjára. Ezzel a reklámmal azt sugallják, hogy egy felnőtt férfinak szabad hívatlanul fiatal lányokhoz besurrannia. A reklám készítői és megrendelői társadalmi felelősséggel tartoznak - saját női fogyasztóik felé egyaránt -, nem engedhetik meg maguknak, hogy ilyesfajta viselkedésre bátorítsanak férfiakat.
Kérem Önöket, nyilatkozzanak álláspontjukról! Levelemet továbbítottam a Rossmann felé is e-mailben.
Köszönettel,
Ambrózi Kata
A Rossmann Magyarország a következőt válaszolta:
Kedves Kata, A Rossmann Magyarország reklámjai jellemzően szórakoztató módon mutatják be a vállalat aktuális kampányát. Az említett néhány képsor kizárólag Youtube videók előtt jelent meg néhány hétig és a napokban le is kerül. A reklám készítése során a blog és a Facebook posztban olvasható értelmezés nem volt célunk, sőt vállalatunk is elítéli a zaklatás minden formáját. Ezúton szeretne a Rossmann Magyarország elnézést kérni azoktól, akiket ez a reklám szándékunk ellenére érzékenyen érintett. Köszönjük szépen az észrevételt, számunkra minden visszajelzés fontos. Üdvözlettel: a Rossmann csapata
Csalódott vagyok a válaszuktól. Miért?
1. A cég nem vállalja nyilvánosan tetteiért a felelősséget.
2. Továbbra is poénosnak gondolja a szexuális zaklatás megjelenítését.
3. Bár elítéli a zaklatás minden formáját, mégsem kér nyilvánosan saját médiafelületein bocsánatot, nem ismeri el hibáját.
4. Az, hogy csak az interneten, csak pár hétig látszódott, nem enyhítő körülmény.
5. A fenti pontok okán egyáltalán nem érezem, hogy jelzésemet fontosnak értékelik, sem azt, hogy komolyan vették volna.
Ambrózi Kata