Az idei Oscar nagyon beleállt két témába, ez megjelent a beszédekben, előadói produkciókban, jelölésekben és magukban a díjakban is: a papok által molesztált gyerekek után nyomozó újságírói bravúrról szóló Spotlight győzelme sokaknak meglepetés volt, mert lehet, hogy az egyik legfontosabb témának tartották, de a mezőnyben biztosan nem számított a legerősebb filmnek. Mégis meg kellett kapnia az Oscart és bajosan lehetne kérdés, hogy ez inkább volt politikai, mint művészeti döntés.
Az est talán legerősebb pillanata volt, amikor a szexuális erőszak túlélő Lady Gaga körül a "Til it happens to you" drámai és az előadó érintettségét tükrözően személyes előadásának végén szexuális erőszak túlélők árasztották el a színpadot, olyan, a karjukra írt üzenetekkel mint ,,Nem tehetsz róla", ,,Hiszek neked", ,,Beszélj róla" vagy "Túlélő vagyok". Az egyetemi kampuszokon elkövetett szexuális erőszakok témáját feldolgozó The Hunting Ground című dokumentumfilm zenéje díjra is váltotta a jelölést. A dalt a szexuális erőszak túlélőinek himnuszaként konferálták fel, hangsúlyozva, hogy ahhoz, hogy a szexuális erőszakot megállítsuk, a túlélőknek meg kell szólalniuk és nekünk meg kell hallanunk őket.
A tematikát erősítették a századfordulón az első nemmegerősítő műtéten átesett emberről szóló Dán lány jelölései. Eddie Redmayne ugyan nem kapta meg a legjobb férfi főszerepért járó díjat, Alicia Vikandert az Akadémia olyannyira meg akarta jutalmazni, hogy noha a színésznő Redmayne mellett abszolút megosztott főszerepet játszott, a mellékszereplő kategóriában jelölték, hiszen Larsonnal és Cate Blanchette-tel szemben nem lett volna esélye, így viszont díjjal térhetett haza. A filmet nagyon érdemes megnézni, érzékeny és fontos alkotás.
A gender - szexuális orientáció - diszkrimináció vonalon a szintén történelmi közegbe helyezett, ötvenes években játszódó, tiltott leszbikus kapcsolatról szóló Carol ugyan nem tudott jelöléseiből díjat csinálni, - Cate Blanchette hiába játszott gyönyörűen, Brie Larsont idén nem lehetett beelőzni -, a filmet nagyon érdemes megnézni.
Szóval úgy tűnik, - ahogy azt akkor meg is írtuk -, a tavaly a Super Ballon, a Grammyn és az Oscaron is felvázolt témakör idén sem változik; 2016 is a faji- és nemi egyenlőség melletti és a szexuális erőszak elleni harc jegyében fog telni. Ami fontos és nagyszerű hír, ennél csak az lenne nagyszerűbb, ha nem azért szólna az Oscar és a házigazda Chris Rock a rasszizmusról, mert egyetlen fekete jelölt sem volt és mert emiatt hetek óta áll a bál, hanem azért, mert ez fontos.